ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX | english | deutsch
Időjárás: 2017-10-18 07:30 (UTC) | Hőmérséklet: 15.1 °C | QNH: 1019.2 hPa | Szél: 3.9 m/s | Részletek
Live ATC LHPR
Webkameránk élőképe

Háború utáni repülés

2016.04.12.
Győri repülés - A világháború után a MADISZ (Magyar Demokratikus Ifjúsági Szövetség) keretében repülő fiatalok vették birtokukba a Győr-hecsepusztai repteret és tették rengeteg munkával használhatóvá. A Magyar Vagon és Gépgyár repülőgyára a háború alatt részben kitelepült Németországba, anyagának nagy része ott elveszett. 
 
 
 
Nagyon sok értékes repülőanyagot lehetett azonban a környező falvakból összegyűjteni. Ez a feladat várt a lelkes repülőklubtagokra, s miután a gépeket megtalálták és megjavították, elkezdődhetett velük újra a repülés. Így került a klub birtokába 1 db Vöcsök típusú vitorlázó gyakorlógép, 1 db Heinkel HD 22 típ. motoros vontatógép roncsa, 1 db „C”-Pilis vitorlázógép és 1 db Levente típusú motoros repülőgép.
 
A győri repülőtér hangárja előtt sorakoznak a Bücker Bü 131 típusú iskolagépek
 
 
1946. december 16-án landolt először a MASZOVLET (Magyar–Szovjet Polgári Légiforgalmi Rt.) Budapest-Győr belföldi repülőjárata, amelyet Liszunov Li-2 típusú repülőgéppel teljesített a légitársaság. 1947 után lassan kezd kialakulni a központi irányítás. Ennek első megnyilvánulása az OMRE (Országos Magyar Repülő Egyesület) létrehozása volt. Először a repülőtér többcélú használata - MASZOVLET gépek -, majd a motoros repülő-iskola létrehozása.
 
A MASZOVLET Li-2 típusú gép teljesítette a belföldi járatokat Győrből
 
 
Győrben átcsoportosítást jelentett a légtér, illetve a fel- és leszállópályák használatát illetően. A motoros iskola létrehozása háttérbe szorította a vitorlázórepülést. A sportrepülés céljait erősen meghatározta a honvédségi előképzést célzó jelleg. 1949-51. között hivatásos vitorlázóoktatók kerültek a repülőtér élére, akik segítették a növendékek képzését.
 
A győri repülőtér torony épülete
 
 
A vitorlázórepülésben ebben az időszakban a vontatókötél csörlését a Kapuváry Jenő gépészmérnök által kialakított és generáljavított Cadillac teljesítette. Jó szervezéssel a napi 10 órás időtartamú repülőüzem 40-45 startot tudott biztosítani, a növendékek nagy száma viszont a gyorsítást kívánta. A feladat műszaki megoldását Szakács Károly gépészmérnök vállalta, Kapuváry segítségével, munkatársaikkal közel egy hónap alatt készítették el a „visszacsörlőt, a Győr-I-et. Használatával az alapfokú kiképzés jelentősen felgyorsult, a napi startok száma nagyot nőtt. A berendezést 1951 tavaszán felsőbb utasításra, „kipróbálás céljára” Budapestre szállították, további sorsa ismeretlen.
 
 

Győr-Pér Repülőtér | H 9099 Pér, Repülőtér | Tel: +36/96/559-200 | Fax: +36/96/559-202

ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX


weboldal tervezés: IRQ