ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX | english | deutsch
Időjárás: 2017-05-25 06:30 (UTC) | Hőmérséklet: 13.6 °C | QNH: 1019 hPa | Szél: 6.1 m/s | Részletek
Live ATC LHPR
Webkameránk élőképe

A vagongyár repülőtere Győr-Hecsepusztán

2016.03.28.
A város mindig is kiemelkedő ipari fejlettsége közvetlenül és közvetve is hozzájárult a helyi repülés fejlődéséhez. Így valósulhatott meg győri repülőtér, amely később elengedhetetlen feltétele volt a repülőgépgyártás beindulásához. Az egykori  Győr-hecsepusztai - "vagongyári" - repülőtér történetével ismerkedünk, amelynek helyén már csak a róla elnevezett út tanúskodik a múltról. 
 
 
 
1936-ban erőteljes fejlődésnek indult hadiipar. Modernizálták a gépparkot, később ennek hatására szervezik meg a győri Magyar Vagon és Gépgyárban a repülőgép javító műhelyt. 1939. előtt, ha Győrben valamilyen repülőesemény zajlott le, azokat a város közvetlen közelében lévő réteken bonyolítottak le (pl.: Fehérvári úti legelő).
 
Fw-58 Weihe típusú repülőgép a hecsepusztai repülőtér átadásakor tartott repülőnapon
 
 
1939-ben a Horthy Miklós Nemzeti Repülőalap megalakulása adott lehetőséget országosan, így Győrben is a repülés beindítására. 1939-ben Győr-Hecsepusztán elkészült a füves repülőtér és a hangár, amelyek a későbbi repülőgépgyártáshoz és az új repülőgépek berepüléséhez nélkülözhetetlenek voltak. A repülőtér nyugati oldalára telepítették később a repülőgépgyár végszereldéjét, a hangárokat, a fegyverek belövésére szolgáló építményt. A repülőtér sportrepülésre is kiválóan használható, így új lehetőséget jelentett a korábban megalakult repülőklub számára. 
 
Oktatók és növendékek csoportképe egy Bücker Bü 131 típusú repülőgép előtt a győri repülőtéren
  
1939. március 4-én újjáalakult a Győri Repülő Klub, amelynek tagja volt Murányi Ili, az első magyar vitorlázó pilótanő. A repülőtér avatására június 4-én került sor repülőnap keretében és nyáron megkezdődött a vitorlázó és motoros képzés, ami egy ideig a II. világháború alatt is folyt. Az évek alatt folyamatosan fejlődött a repülőtér, szilárd futópálya épült forgalmi előtérrel és épületekkel. A repülőüzem alapját Rubik Ernő által tervezett R-07 Tücsök típusú vitorlázó repülőgépek, illetve a Bücker Bü 131 típusú kétszemélyes motoros gépek jelentették.
 
 R-07 "Tücsök" vitorlázógép növendéke felkészül a repülésre
 
 
• Futópálya felülete: füves, majd 1943-ban betonpálya épült
• Futópálya mérete:1100 m x 106 m (1943)
• Futópálya iránya:10/28
 
A győri repülőtér elhelyezkedését bemutató fotó. Az Iparcsatornától keletre láthatóak a repülőtér épületei és futópályája (nagyítható)
 
Repülőtér elhelyezkedése: Győr központjától 4 kilométerre keleti irányban, a Győr-Budapest vasútvonal és az Iparcsatorna által határolva. A II. világháború alatt többször is a bombázások elsődleges célja volt. A repülőtér egykori területén a Rába gyár, majd az AUDI gyár üzemcsarnokai épültek fel.
 

Győr-Pér Repülőtér | H 9099 Pér, Repülőtér | Tel: +36/96/559-200 | Fax: +36/96/559-202

ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX


weboldal tervezés: IRQ