ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX | english | deutsch
Időjárás: 2017-10-18 07:30 (UTC) | Hőmérséklet: 15.1 °C | QNH: 1019.2 hPa | Szél: 3.9 m/s | Részletek
Live ATC LHPR
Webkameránk élőképe

A győri repülés hajnala

2016.03.17.
A repülés gondolata ősidők óta foglalkoztatja az emberiséget. Ikarosz ötezer éves ógörög mítosza is erre utal. Több ezer év elteltével a technika, mérnöki gondolkodás fejlődése tette lehetővé az első szárnypróbálgatásokat. A fejlődés azóta is töretlen. A repülés technikai forradalmának szele a XX. század hajnalán elértre a Kisalföldet, elkezdődött Győr repüléstörténete. A következő hetekben cikk sorozat keretében végigvezetünk minden érdeklődőt az azóta megtett hosszú úton. Számos mérföldkőnél megállunk, emléket állítva a helyi repülés kiemelkedő eseményeinek. 
A győri repülés hajnala
 
Győr már a XIX-XX. század fordulóján is igen fejlett város volt, itt is akadtak, akiket foglalkoztatott a repülés. Öt évvel Lilienthal vitorlázógépének elkészülte előtt Habits János és Fodor Sándor „Léghajó kormányzó repülőgép” nevű találmányukat kívánták volna szabadalmaztatni, de később a kérelmet visszavonták. A Tanácsköztársaság Győrben is szervezett Magyar Repülő Különítményt, majd 1919. március 24-én a győri 4. Repülőszázadot, amelynek parancsnoka Endresz György volt – aki később első magyar pilótaként átrepülte az Atlanti-óceánt. 
 
Aviatik-Berg DI típusú vadászgép a Tanácsköztársaság idején
Aviatik-Berg DI típusú vadászgép a Tanácsköztársaság idején
 
 
A repülőszázad Aviatik-Berg DI típusú gépekkel látta el Győr védelmét. 1919 júniusában 56 alkalommal intéztek támadást Győr ipari létesítményei ellen cseh repülőgépek. A július 15-ei támadás alkalmával Kretz József repülőgépével az ellenfél bombázógépét megsemmisítette. Később a trianoni békeszerződés megszüntette a katonai repülést.
 
 
A Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság Phoenix C.I típusú repülőgépei
A Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság Phoenix C.I típusú repülőgépei
 
 
1920. november 7-én érkezett először légipostai küldemény Győrbe. A Magyar Aeroforgalmi Részvénytársaság (Maefort) – amely az első magyar kereskedelmi légitársaság volt – Phoenix C.I típusú biplánokkal rendszeresen szállított postaküldeményeket és hírlapokat több vidéki nagyvárosba Budapestről. Sajátos módszert használtak a repülés során, mivel nem szálltak le a városokban, hanem ejtőernyő segítségével juttatták földre a postaküldeményeket.
 
 
Postazsákok előkészítése az ejtőernyős célba juttatáshoz
 Postazsákok előkészítése az ejtőernyős célba juttatáshoz
 
A gépet a posta altisztje a ledobás helyén fehér zászló lobogtatásával várta, és gondoskodott a küldemény elszállításáról. 1920-ban a Maefort megindította Budapest-Bécs közötti légi járatát. A repülés biztonságának növelése céljából a győri tűzoltóságon elhelyezett időjárás figyelő szolgálat minden nap a járat indulása előtt telefonon értesítette a társaságot a térségben tapasztalható meteorológiai viszonyokról.
 
 

Győr-Pér Repülőtér | H 9099 Pér, Repülőtér | Tel: +36/96/559-200 | Fax: +36/96/559-202

ICAO code: LHPR | IATA code: QGY | AFTN: LHPRZPZX


weboldal tervezés: IRQ